Tuesday, March 31, 2009

(Dior) Taruh harapan Sampai Ke Lantai


Oleh Wan Asrudi Wan Hasan
wanasr@hmetro.com.my


Begitupun bagi Mohd Shahril Shaari, 25, atau Dior, hasratnya untuk memperjuangkan irama berkenaan tidak pernah padam biarpun berdepan pelbagai dugaan dan halangan.

Dior turut mencatat sejarah tersendiri apabila lagunya Mengharap Sinar berkonsepkan java pop dance melangkah ke pusingan separuh akhir, Muzik-Muzik kategori Etnik Kreatif tahun lalu.

Ternyata pencapaian itu membangkitkan semangat peserta Personaliti Celcom Harian Metro (PCM12) untuk menghasilkan karya bermutu pada masa akan datang. Dior kini menaruh harapan kepada single kedua ciptaannya, Sampai Ke Lantai yang menggabungkan rentak rancak dan raggae.

Dior mengakui tanggapan ramai mengatakan dangdut sudah mati malah susah untuk menaikkan nama seseorang penyanyi.

"Biar apapun tanggapan orang, saya tetap berminat memperjuangkan irama ini. Malah saya sentiasa berazam untuk menjadi pelapis irama ini.

"Segala perancangan sudah diatur dan berjalan lancar walaupun berdepan beberapa halangan. Saya mahu menghasilkan lebih banyak lagu dangdut berbentuk etnik fusion selain menyampaikan lagu berentak demikian.

"Mungkin ramai kurang sedar bahawa dangdut masih mempunyai peminat di kalangan pelbagai lapisan masyarakat. Irama ini mudah diterima semua golongan kerana cukup catchy dan mengasyikkan," katanya.

Dior juga berharap irama ini lebih diterima secara global. Namun dalam waktu sama, harapan Dior supaya stesen radio turut memberi sokongan dengan memberi ruang yang adil kepada irama ini.

"Jika stesen radio kerap memuatarkan lagu dangdut, ia dapat membantu irama ini bertapak dalam dunia seni tanah air.

"Bagi saya irama ini bukan untuk sesetengah golongan saja tetapi dengan pembaharuan dilakukan ia mampu menarik minat penggemar irama lain," katanya.

Selain menyanyi, Dior juga berbakat dalam tarian. Malah dia turut berpengalaman menjayakan persembahan antarabangsa seperti menyertai kempen Kementerian Pelancongan Malaysia di Hangzhou, China tahun lalu.

Menurut Dior, dia kini dalam proses menyiapkan single ketiga berentak balada. Malah jika tiada aral, album penuh akan dikeluarkan penghujung tahun ini.

Sentuhannya dalam penghasilan lirik turut mendapat perhatian beberapa pihak. Antara karyanya ialah Sinar Cinta nyanyian Ayu Mentor, You're Not Being True (Fatin AF5) dan Al-Jihad Al-Akhbar (Hefni).

Di samping memenuhi undangan persembahan, dia yang bergerak aktif mempromosikan mini albumnya, Sampai Ke Lantai yang dijual menerusi Internet dan muat turut nada dering sejak Julai tahun lalu.

Album berkenaan turut mengandungi minus one lagu Sampai Ke Lantai dan Mengharap Sinar selain Mengharap Sinar duet Rafikoncept (penampilan khas versi rap). Ia dijual pada harga RM10 termasuk penghantaran dengan menelefon 014-2632919 (Weina) atau muat turut terus ke guamusic.com.my.

Maklumat lanjut mengenai aktiviti dan perkembangan terbaru Dior layari www.myspace.com/diorshah.

No comments: